W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa poza zakupem książek, jako szkoła otrzymująca dofinansowanie zostaliśmy zobligowani do realizacji działań promujących czytelnictwo.
W I półroczu zrealizowano następujące działania:
1. W listopadzie odbył się Tydzień Głośnego Czytania –na każdej lekcji przez 5 minut nauczyciele czytali uczniom na głos fragmenty ciekawych książek zakupionych z projektu.
2. Uczniowie systematycznie uczestniczyli w cotygodniowych zajęciach bibliotecznych w szkole.
3. Na zajęciach plastyczno-technicznych uczniowie wykonywali zakładki do książek do wykorzystania w szkole i w domu.
4.Uczniowie uczestniczyli i nadal uczestniczą w całorocznym szkolnym konkursie na najlepiej czytającą klasę oraz na najlepszego czytelnika.
W każdej z klas realizowano również projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:
1)Klasa I – „Pierwsza klasa dużo czyta” – promowanie książek z cyklu „Uczę się czytać” oraz „Już czytam”
Uczniowie wypożyczali i czytali w domu oraz w ramach zajęć bibliotecznych książki z w/w cyklu. Zaprezentowali też w formie pracy plastycznej książki, które najbardziej się im podobały.
Odbył się również minikonkurs czytelniczy na podstawie przeczytanych książek.
2)Klasa II – „Książkowi detektywi”- promowanie serii książek z cyklu „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai” , serii książek o detektywie Pozytywce oraz serii „Ignacy i Mela na tropie złodzieja”
Uczniowie wypożyczali i czytali w domu oraz w ramach zajęć bibliotecznych książki z w/w cyklu. Tematykę dziecięcych detektywów wzbogacili również o serię książek „Aniołki kota Calgiostro”.Opowiadali też na forum klasy treść wybranej książki w celu zachęcenia do jej przeczytania. Na podsumowanie projektu wykonali grupowy plakat „Książkowi detektywi w bibliotece”.
3)Klasa III – „Zdarzyło się w Polsce”- promowanie w klasie III serii książek historycznych poświęconych historii Polski
W ramach zajęć bibliotecznych uczniowie byli zapoznawani z opowiadaniami z czasów Piastów, z czasów Jagiellonów, z czasów rozbiorów, z czasów Rzeczypospolitej szlacheckiej, z czasów XX wieku (po jednym opowiadaniu z każdej serii). W celu wprowadzania w omawiany okres dziejów naszej Ojczyzny na zajęcia biblioteczne była zapraszana nasza nauczycielka, p. Anna Liana, która z wykształcenia jest historykiem i w ciekawy, prosty sposób przybliżyła uczniom omawiane zagadnienia. Następnie uczniowie samodzielnie czytali w domu kolejne opowiadania (każdy uczeń minimum po 1 opowiadaniu) i opowiadali przeczytane historie na forum klasy.
Pozostałe zaplanowane zadania będą realizowane w II półroczu.
Bożena Kosiba